torsdag 25 februari 2016

första minne - monolog


solen sken in genom fönstret och lyste på dammet som yrde genom köket, det luktade cigarettrök och mormors tunga parfym. jag satt och gjorde min skrivstilsläxa när mormor kom och hämtade mig för att sen stänga in mig i hennes sovrum, utan att säga varför. hennes säng med det virkade överkastet luktade tvättmedel och såg ut som ett moln, de halvvissna krukväxterna i fönstret och porslinsfigurerna som föreställde olika djur blev en djungel i miniatyr. solen hade nästan gått ner när mamma öppnade dörren och fick mig att följa efter henne ut i köket. på min tallrik låg det fisk, potatis och ärtor. min lillebrors stol var tom så jag frågade vart han var men ingen svarade. jag tog en stor gaffel med mat och kastade på väggen, men ingen reaktion. mamma stirrade i sin tallrik och mormor ut genom fönstret. de lyssnade inte när jag skrek på dem utan fortsatte bara äta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar